Wednesday, March 26, 2008

Islamul si poezia


Islamul este pasnic, Islamul este milostiv, Islamul permite liberi cugetatorii. Islamul permite libertatea de exprimare, islamul permite libera expresie...si asa mai departe. Acestea sunt cuvintele cu care suntem bombardati constant pentru 24/7/365 ori. Sa adaug mai mult la aceasta, ne este continuu reamintit ca au fost multi musulmani poeti care au scris mai poeme. islamul produce mari poeti, autori si scriitori. Piosii si sincerii islamisti mor sa iti demonstreze realizari intelectuale ale islamului si sa se laude cati poeti, autori si scriitori a produs islamul. Ei dau exemple de esee scrie de sharlatani occidentali de la faimoase universitati ca Oxford, Cambrige, SUNY (unversitatea de stat din NEw York)...etc.

Cat de adevarate sunt acele afirmatii?

Recent, o mica dezbatere a luat loc in popularul forum internet (Mukto-mona). Multi autori eruditi au publicat munca lor in benefitul altora. Cativa suporta islamica toleranta pentru poeme in timp ce altii refuta sustinerea ca islamul permite comunerea poemelor in acord cu libera cugetare a poetilor. Cateva din aceste posturi cyber au punctat ca multi din acesti poeti islamici nu era musulmani deloc ( ca Omar Khayyám, Jalal Al Din Rumi, Al-mari…etc.) in adevaratul sens. Totusi, afirmatia ca islamul a produs cei mai mari poeti este mai degraba o frauda.

Intradevar, problema poeziei in islam nu este simplu sa vorbesti.Profetul a fost foarte inteligent in acesta problema. In anumite ocazii, el a numit poetii si poezia ca fiind diabolica. In schimb, el a incurajat poetii cand acestia ii urmau scopul. Aceasta oportunistica si vicleana atitudine a profetului in legatura cu poetii a determinat o mare problema in islam. Vei vedea cateva versete in Coran si multe referinte in Sunnah care denigreaza poetii si poezia.

Asadar care este atitudinea corecta? Acest scurt eseu va incerca sa inlature aceasta confuzie si vezi care este adevarata pozitie a islamului privind poezia.

Multi oameni eronat cred ca sfatul Coran este cea mai frumoasa poezie data omenirii de Allah. Este intradevar adevarat? Coranul este clar in acest lucru. Spune ca fara nici o confuzie ca nu este nici o poezie si profetul islamului nu a recitat nici o poezie.

Mohamed nu recita nici o poezie, Coranul este un mesaj clar ..

[36/69]


Noi nu l-am învăţat pe el poezia, căci nici nu i se cădea. Aceasta este o amintire, un Coran desluşit

Coranul este de asemenea foarte clar ca Mohamed nu este poet posedat dar confirma mesajul apostolilor care au fost trimisi inaintea lui

[37/36-37]

şi spuneau: “Să ne părăsim dumnezeii noştri pentru un poet îndrăcit?”
Ba nu! El a venit cu Adevărul şi i-a mărturisit ca drepţi pe cei trimişi înaintea sa.

Coranul nu este cuvantul vreunui poet...

[69/41]

şi nu sunt spusele unui poet — atât de puţin credeţi!

Cativa oameni credeau ca Mohamed a fost poet ...

[52/30]

Ei vor spune: “Este un poet! Şi pentru el aşteptăm necazurile vremii!

In timpul asanumitei " Zilelor intunecate " ale Arabiei, poezia a fost o pasiune pentru arabi. Obisnuia sa fie regulat festivaluri de poezie in Mecca unde toti vei mai buni poeti din jurul Hejaj obisnuiau sa se intalneasca anual sa se intalneasca si sa recite versuri poetice. Cel mai bun dintre poeti selectat era apoi atarnat pe zidurile Ka'aba-ei. Ei erau numiti "versetul de aur" pentru ca ei obisnuiau sa il scrie in aur. Erau sapte astfel de poeme de "aur". Numele autorilor erau Zuhair, Tarafah, Imrul-Qais, Amru ibn Kulsum, al-haris, Antarah and Labid. Acesti poeti de asemenea obisnuiau sa sculte si recitatia lui Mohamed dar nu erau inalt impresionati. Nici unul din acesti poeti a imbratisat islamul cu exceptia lui Labid Ref: Dictionary of Islam by T.P.Hughes, Published by Kazi Publications, Inc. 3023-27 West Belmont Avenue, Chicago, IL; page 460). Multe din ceste poezii erau bazate pe idolatrie si venerarea diferitilor zei si zeite pagane. Astfel Mohamed a dezvoltat o puternica disgratie pe acesti poeti si compozitiile lor.

Mai tarziu, cand Mohamed a inceput sa defaimeze idolatrii din tribul Quraish, Quraish au decis sa delege poetii lor sa il ridiculizeze pe Mohamed. Unul din acesti poeti a fost Al-nadir al Harith . El a fost un geniu sofisticat din Quraish. El l-a provocat pe Mohamed la o dezbatere in mecca in timpul sezonului pelerinajului.

Cand Mohamed a aflat ca era dificil sa faci fata la provocarile acelor literati vigurosi ale acelor zile, el a inceput sa angajeze cativa poeti pentru a arunca abuzuri impotriva acelor poeti invatati. Doi au fost acesti poeti pe care Mohamed i-a angajat au fost Hasan and Labid (Ref: ibid; page 460). Avem astfel si o idee in legatura cu caracterul lui Mohamed di naceste hadituri.

Mohamed a cerut sa scrie un satir in versete cu ajutorul lui Gabriel ...8.73.174

Sahih Bukhari Volume 8, Book 73, Number 174:


Povestita de Al-Bara:
"Profetul i-a spus lui Hassan, "Scrie o satira lor (paganilor) in versuri, si Gabriel este cu tine."

Mohamed i-a cerut lui Hassan bin Thabit sa ii abuze pe oamenii tribului Banu Quraiza cu poeme si ca Gabriel va fi cu Hassan bin Thabit...5.59.449

Sahih Bukhari Volume 5, Book 59, Number 449:

Narata de Al- Bara:
Profetul i-a spus lui Hassan, "Insulta-i pe ei (cu poemele tale), si Gabriel este cu tine (te suporta)." (Din alt grup de naratori ) Al-Bara bin Azib a spus, " Pe ziua Quraiza-lor (asediat), Apostolul lui Allah i-a spus lui Hassan bin Thabit, "Insulta-i (cu poemele tale), si Gabriel este cu tine (te ajuta).

In ciuda ostilitatii lui Mohamed asupra paganilor Meccai si causticul lui atac verbal asupra catorva poeti pagani in timpul acestei perioade au fost chiar apreciabile frumoasele versete ale Coranului MOhamed sustindand ca ar fi fost de la Allah. Cativa din acesti poeti din tribul Quraish chair au imbratisat islamul dupa ce au auzit acele versete poetice ale Coranului (Aceasta este afirmatia facuta de biograful egiptean al Profetului, Husayn Hayakal. Dar sunt cateva intrebari pe aceasta afirmatie a lui Haykal). Allah promt a trimis versete petrivite Masagerului sau cu acest efect.

Poetii sunt diavoli...

[26/224]

Şi poeţii! Ei sunt urmaţi doar de cei care se rătăcesc.

Aici sunt cateva hadituri care clar demonstreaza ura lui Mohamed pentru poeti si poezie.

Este mai bine sa umpli corpul cuiva cu puroi decat sa il umpli cu poezie... 8.73.175, 176

Sahih Bukhari Volume 8, Book 73, Number 175:


Narata de Ibn 'Umar:
Profetul a spus, " Este mai bine sa umpli corpul cuiva cu puroi decat sa il umpli cu poezie."


Sahih Bukhari Volume 8, Book 73, Number 176:

Povestita de Abu Huraira:
Apostolul lui Allah a spus, " Este mai bine pentru oricine din voi ca interiorul corpului sau sa fie umplut cupuroi care ar putea sa ii consume corpul, decat sa fie umplut cu poezie."

Este mai bine pentru stomacului omului sa fie umplut cu puroi decat sa umple mintea cuiva cu poezie frivola ...28.5609

Sahih Muslim Book 028, Number 5609:

Abu Huraira a relatat ca Mesagerul lui Allah a spus: Este mai bine pentru abdomenul unui om sa fie umplut cu puroi care il corodeaza decat sa umple mintea cuiva cu poezie frivola. Abd Bakr a relatat aceasta cu putine variatii de cuvinte.

Nu poti cumpara si vinde in moschee, nu poti anunta tcu voce tare despre lucruri pierdute, nu poti recita poeme si nu poti sta in cerc in moschee Vinerea inaintea rugaciunii...3.1074

Sunaan Abu Dawud Book 3, Number 1074:

Narata de Abdullah ibn Amr ibn al-'As:
Apostolul lui Allah a interzis vanzarea si cumpararea in moschee, anuntarea cu voce tare despre lucruri pierdute, recitarea poemelor, si a interzis asezarea in cerc in moschee Vinerea inainte de rugaciune.

Ce s-a intamplat cu acele zile de aur ale poeziei in Mecca? Cand Mohamed a cucerit Mecca acele zile ale poeziei si poetilor s-au sfarsit. Asta e ceea ce dictionarul islamic scrie: " Este general admis de scolarii arabi ca zilele de aur ale poeziei arabe a fost imediat precedata sau contemporana cu Mohamed, si ca din timpul lui Mohamed a fost un declin gradual. Nu este surprinzator, dupa cum coranul este considerat cel mai perfect model de compozitie care a fost vreodata revelat umanitatii, si sa fie scris in limba Paradisului (Ref: ibid, page 460).

Mohamed a fost siret realizand puterea potentiala a versurilor poetice daca erau folosite in avantajul lui De aceea el nu a putut complet interzice poezia dar a inceput sa aprecieze acele poezii care glorificau pe Allah si Mohamed, ajutandu-l pe campul de lupta. In razboiul din Khaibar, un poet numit Amr a compus poeme elogiatoare lui Allah , cerand binecuvantarea lui Allah de a castiga in razboi. Mohamed imediat l-a binecuvantat pe Amr si i-a garantat martiriul lui. Aici este haditul din Sahih Bukhari.

Mohammed binecuvinteaza poemul unui poet...5.59.509

Volume 5, Book 59, Number 509:

Narata de Salama bin Al-Akwa:
Am mers in Khaibar in compania Profetului, In timp ce noi inaintam noaptea, un om din grup a spus lui 'Amir! Ne lasi sa iti auzim poezia?" Amir era poet, asa ca s-a dat jos si a inceput sa recite pentru oameni poezia care a tinut in loc si copitele camilelor spunand: " O, Allah! Fara tine nu am fi fost ghidati noaptea pe carari si nici nu am fi dat caritate, si nici nu ne-am fi rugat. Asa ca iarta-ne, ceea ce am facut (greselile noastre); lasa-ne pe noi sa fim sacrificati pentru cauza ta si trimite-ne Sakina (calmitatea). asupra noastra sa ne faca noua piciarele ferme cand vom intalni dusmanul, si daca ei ne vor chema spre un lucru nedrept, noi vom refuza. Infidelii au dat alarma si plang sa ceara ajutorul altora impotriva noastra." Profetul pe ascasta a intrebat, " Cine este calaretul (camilei) (care recita poezie)? " Oamenii au spus, "El este Amir bin Al-Akwa".
Apoi profetul a spus, " Allah sa il binecuvinteze cu mila Sa". Un om dintre popor a spus, " O, Profetul lui Allah! a garantat martirium pentru tine. vrei sa ne lasi sa ne distram in compania lui mai mult?" Apoi el a ajuns si asediat Khaibar pana cand noi ne-am instristat de o foamete severa. Apoi Allah i-a ajutat pe musulmani sa cucereasca (Khaibar). In seara zilei cuceririi orasului, musulmanii au facut un foc urias. Profetul a spus " Pentru ce este acest for? Faceti foc pentru a gati? " oamenii au raspuns. "Pentru ( gatit) carne." El a intrebat," Arunca carnea si sparge vasele!" cativa oameni au spus. " O, Apostol al lui Allah! sa aruncam carnea si sa spalam vasele in loc?" El a spus, " (Da, poti sa faci asta) de asemenea". Asa cand randurile armatei s-au asezat in siruri (pentru lupta), sabia lui 'Amir a fost prea scurta si el a dorit sa tinteasca piciorul unui evrei sa il loveasca, dar lama ascutita a sabiei a intors asupra lui si si-a lovit propriul genunchi, ceea ce i-a cauzat moartea.Cand ei s-au intors de la batalie, Apostolul lui Allah m-a vazut (suparat). El m-a luat de mana sia spus, " Ce anume te supara?" Am raspuns " lasa-i pe tatal meu si pe mama mea sa fie sacrificati pentru tine ! Oamenii au spus ca faptele lui 'Amir sunt pierdute. " Profetul a spus, " Oricine spune aceasta, este o greseala, pentru ca 'Amir a luat o dubla rasplata." Profetul a ridicat doua degete si a adaugat," El (Amir a fost perseverent in lupta pentru cauza lui Allah si acolo erau dpar cativa arabi care au obtinut ceea ce (faptele bune) Amir a facut."

Mohamed asculta recitari de poezii ...28.5602, 5603

Sahih Muslim Book 028, Number 5602:

'Amr b. Sharid a relatat ca tatalui lui spunea: Intr-o zi cand m-am dus in spatele Mesagerului lui Allah, el mi-a spus: Iti amintesti de vre-o poezie de-a lui Umayya b. Abu Salt. Eu am spus : Da.El mi-a spus: Atunci incepe. Am recitat un cuplet, si el a spus: Mai spune. Apoi am recitat inca un cuplet si el a spus: Recita mai departe. Si am recitat o suta de cuplete (din poezia lui). Acest hadit a fost relatat din autoritatea lui Sharid dintr-un alt lant de trasmitatori dar cu putina variatie de formulare

Mohamed a spus cateva poeme contin intelepciune...8.73.166

Sahih Bukhari Volume 8, Book 73, Number 166:

Povestita de Ubai bin Ka'b:
Apostolul lui Allah a spus, "cateva poezii contin intelepciune".

Mohamed a fost liber sa bea un atidot, sa poarte amuleta si sa compuna poezii ...28.3860

Sahih Muslim Book 28, Number 3860:

Povestita de Abdullah ibn Amr ibn al-'As: L-am auzit pe Apostolul lui Allah spunand: Daca beau un antidot, sau port o amuleta sau compune poezie. Sunt tipul caruia nu ii pasa ce face.

In elocinta este magie si in poezie este intelepciune...41.4993

Sunaan Abu Dawud Book 41, Number 4993:

Povestita de Abdullah ibn Abbas: Un arab din desert a venit la Profet si a inceput sa vorbeasca. Dupa care Apostolul lui Allah a spus: In elocinta este magica si in poezie este intelepciune.

In elocinta este magie, in cunostinta este ignoranta, in poezie este intelepciune si in discurs este inaltare...41.4994

Sunaan Abu Dawud Book 41, Number 4994:

Povestita de Buraydah ibn al-Hasib: L-am auzit pe Apostolul lui Allah spunand: In elocinta este magie, in cunostinta este ignoranta, in poezie intelepciune si in discurs este inaltare.
Sa'sa'ah ibn Suhan said: Profetul lui Allah a vorbit adevarul. Afirmatia lui " In elocinta este magie" ineasmna: (de exemplu) este o adevarata datorie pentru un care este mai mult elocvent in ratiune decat omul care isi cere dreptul. El (aparatorul) incanta oamenii prin discurs si isi ia inapoi dreptul. Afirmatia lui " in cunostinta este ignoranta" inseamna: Un scolar aduce la cunostinta ceea ce nu stie, si totusi el ramen ignorant. Afirmatia " In poezie este intelepciune" inseamna: ca sunt discursuri si exemple de la care oamenii primesc mustrare. Afirmatia " In discurs este inaltare" inseamna: Ca prezentul tau discurs si discutia cu un om care nu e capabil sa o inteleaga, si care nu vrea sa o inteleaga.

Nu e asa ca aceste citate din Sfintele scripturi te incurca? Cu siguranta. Asa, ca ce putem spune in final despre pozitia poeziei in Islam? Sa avem o imagine mai clara a acestei afaceri avem nevoie sa ne intoarcem la Sharia. Noi intodeauna am crezut ca Sharia inseamna Hudud pedepse ca taierea mainilor si picioarelor, decapitarea, biciuirea etc. Dar aceasta este doar o partea a Shariei. Sharia islamica contine reguli si porunci pentru fiecare aspect al vietii la care ai putea sa te gandesti sau poate la care nu te-ai gandit vre-o data! Sunt reguli in Sharia incredibil de crezut. Daca ai crezut ca Talibanii au interpretat milostivenia islamului gresit, atunci te rog dute la legile Sharia. Ce talibanii au facut in Afganistan si ce face "adevaratul islam" in alte parti ale lumii sunt inimaginabile, de necrezut si complet necivilizat ...ca mintea ta poate sa gandeasca la asa ceva. Dar arunca o privire in Sharia si cu siguranta vei gasi radacina sursei acestor actiuni
Aici este o carte foarte buna despre Sharia bazata pe scoala de Juriprudenta Shafii si Hanafi Aceasta carte este:
Reliance of the Traveller (Umdat al-Salik by Ahmad ibn Naqib al-Misri)

Editata si tradusa de Nuh Ha Mim Keller (Revised Edition), 1999

Publicata de Amana Publications, Beltsville, Maryland USA
In acesta carte Sharia avem urmatoarele reguli islamice asupra poeziei si compozitorilor ei. Fii atent ca nu este Sunnah sau Coran. Acesta este un document legal si porviziile sunt complet executabile in Paradisul islamic. Daca vre isa fii un poet in Paradisul Islamic, atunci te roc memoreaza aceste provizii Sharia astfel incat sa fii capabil sa iti salvezi gatul prin a lua precautii in avans.
In Sharia, cunostinta este divizata in trei clase: Nelegala, Ofensiva si permisiva. Statusul poeziei depinde de continutul poeziei pe care poetului care a compus-o. Daca compozitia venereaza pe Allah si mesagerul lui atunci e bine. Orice alt tip de poezie (ca filosofica, iubire, romantica, patriotism, nationalism, gandire libera si secularista...etc. sunt complet ilegale si este HARAM.

Daca esti poet si tu depinzi de penita si peome pentru a trai, atunci trebuie sa iti schimbi profesia. In islam, castigand folosind penita sa scrii poezii este ilegal. Daca iti petreci prea mult timp scriind poezii, atunci este angajat intr-o activitate haram. Te rog noteaza ca sa studiezi filozotia este haram de asemenea. Daca esti filosof (sau vrei sa fii unul dintre ei ) atunci uita sa traiesti in paradisul islamic. Vei sfarsi cu siguranta perin pierderea capului tau. Nu este acesta motivul de ce armata Pakistaneza a ucis Seful Departamentului de Filozofie din Universitatea Dhaka, Dr. G.C Dev? Cu BNP- Jamaat la putere in Bangladej, toti filosofii (si poetii) aveti grija! S-ar putea ca zilele voastre sa fie numarate. Fara gluma.

Aici sunt cateva exceptii din Sharia

a7.2 Cunostinta ilegala include: (pag 14)
(1) invatarea vrajilor
(2) filosofia
(3) magia (sha'badah, inseamnad ghicitul in palma
(4) astrologia
(5) stiinta materialistilor
(6) orice care inseamna creare de dubii (in adevarurile interioare). Astfel de lucruri variaza in grade de ilegalitate
a7.3 Cunostinta ofensiva include lucruri ca poezia post clasica ce contine romanta si lucruri nefolositoare (pag 14)
a7.4 Cunostinta permisibila include poezii post clasice care nu contin stupiditati si nimic ofensiv, care incita diavolul, minciuna...etc

r40.3 (ibn Hajar Hayatami) Si pentru ascultarea cantecelor care nu sunt acompaniate de instrumente, ar trebui sa stiti ca ascultand sau cantand sunt ofensive cu exceptia circumstantelor mentionate mai sus. Cativa scolari sustin ca este sunna cantatul la nunti si ca, si imamii nostri, Chazali si Iss ibn Abd Al -salam spun ca este suna daca emotioneaza nobil starea noastra de spirit. Este clar ca orice poezie care incurajeaza la fapte bune, intelepciune, nobile calitati, abstinenta de la lucruri lumesti, sau similar pioseniei de supunere lui Allah, urmeaza sunna(Kaff al-raá’án muharramat al-lahw wa al-sama’ (y49), 2.273 (pp-775, 776) .

Cine a fost Ibn Hajar Hayatami? Oricine a fost el , oricum nu a fost un "mullah". Nici nu a fost un Mullah ca Mullah Omar din Afganistan avand Madrassa plina de calificari.Ibn Hajar Hayatami a fost un imam egiptean Shafii. El a fost un scolar islamic briliant

Traducere

http://www.faithfreedom.org/Articles/abulkazem/Islam_and_poverty.htm

No comments: